Om mig

Mitt foto
Demokrati för mig är engagemang och det är en stor anledning till att jag är aktiv i Moderaterna, så klart också för att jag delar många av Moderaternas värderingar. Jag vill bidra till ett än bättre samhälle. Jag är uppvuxen i en företagarfamilj i Uppsala där jag även har studerat på universitetet och tagit en fil. kand. med samhällsgeografi som huvudämne och u-landskunskap som biämne. Jag bor nu för tiden i Bromma med min familj. Att det står så mycket om hiv på min blogg är för att jag under dryga 10 år har jobbat med hivprevention. Sen augusti 2013 jobbar jag som sexualpolitiskt sakkunnig på RFSU. Jag har f.n. förtroendeuppdrag i Idrottsnämnden i Stockholm stad och har tidigare varit ordförande i Brommamoderaterna. Jag sitter även i styrelsen för Let's talk HIV. Jag tror på människans förmåga att göra egna val, oavsett vad det gäller här i livet. Allt jag skriver på min blogg är mina privata åsikter.

måndag 22 mars 2010

Homosexuella åtalas i Malawi

Idag skrev SVD att "ett homosexuellt par förlovade sig förra året i en traditionell ceremoni - en handling som motiverar ett brottsmål, slog en domstol i Malawi fast på måndagen".

För mig är det helt otroligt att det kan hända än idag. Är det religionen som spelar roll? Är det av rädsla? Eller vad beror det på? Ja, jag vet inte. Men jag tycker det är helt otroligt att det händer. Jag vet att biståndsminister Gunilla Carlsson har reagerat starkt på samma sak som händer i Uganda och sagt att det riskerar att få konsekvenser för det svenska stödet dit. Det är viktigt att omvärlden visar att det är fel och oacceptabelt.

"De två åtalade männen, som fått sin ansökan om borgen avslagen, sitter nu häktade i ett fängelse med rigorös säkerhet. Deras fall ses som principiellt viktigt för homosexuellas rättigheter i det konservativa landet i södra Afrika, där maxstraffet för homosexualitet uppgår till 14 års fängelse."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar