Om mig

Mitt foto
Demokrati för mig är engagemang och det är en stor anledning till att jag är aktiv i Moderaterna, så klart också för att jag delar många av Moderaternas värderingar. Jag vill bidra till ett än bättre samhälle. Jag är uppvuxen i en företagarfamilj i Uppsala där jag även har studerat på universitetet och tagit en fil. kand. med samhällsgeografi som huvudämne och u-landskunskap som biämne. Jag bor nu för tiden i Bromma med min familj. Att det står så mycket om hiv på min blogg är för att jag under dryga 10 år har jobbat med hivprevention. Sen augusti 2013 jobbar jag som sexualpolitiskt sakkunnig på RFSU. Jag har f.n. förtroendeuppdrag i Idrottsnämnden i Stockholm stad och har tidigare varit ordförande i Brommamoderaterna. Jag sitter även i styrelsen för Let's talk HIV. Jag tror på människans förmåga att göra egna val, oavsett vad det gäller här i livet. Allt jag skriver på min blogg är mina privata åsikter.

onsdag 10 mars 2010

Konferens med Handikappförbunden


Idag arrangerade Handikappförbunden en konferens som hette "Arbete och funktionshinder - från kostnad till resurs!" Inledningstalade gjorde Ingrid Burman, ordförande i Handikappförbunden. Hon sa att sysselsättningen för personer med någon form av funktionsnedsättning har minskat successivt sen 1998, trots att vi då var inne i en högkonjunktur. Målet är att alla partier ska ha personer med funktionsnedsättning på sina agendor, inte minst i år då det som bekant är valår. Något som det har varit lite si och så med.

Idag kunde man i DN inte helt överraskande läsa att "Funktionshinder skapar fattigdom". Lösningen, menar Håkan Ceder på Socialstyrelsen, är att "få en arbetsmarknad som tar emot personer med funktionsnedsättning, ser deras möjligheter och anpassar arbetsmiljön när det behövs". Förutom att arbete skapar en social samhörighet och en känsla av att vara behövd så skapar det förstås en bättre ekonomisk situation för personer i utanförskap. Något som Moderaterna jobbar hårt för att ändra på.


Med på eftermiddagens paneldebatt var Gunnar Axén, ordförande i riksdagens socialförsäkringsutskott. Han menade att alla måste kunna ha en plats på arbetsmarknaden. Några saker som Alliansen har gjort för att underlätta för personer med funktionsnedsättning bort från utanförskap under denna mandatperiod är bl.a. via nystartsjobb, lönebidrag och arbetsplatsanpassning. Det har uppenbarligen inte hjälpt så bra, men är några åtgärder för att ändå försöka ändra på nuvarande situation för denna grupp människor. Axén poängterade också att vara utförsäkrad, som det har stormat kring, inte innebär att man blir lämnad på gatan som det ibland har beskrivits utan att man i så fall övergår i ett annat stöd. Tidiga och aktiva rehabiliteringsåtgärder vet man är viktigt för arbetslösa och det är något som nuvarande regering tagit fasta på. Och inte att gömma undan människor i förtidspension eller genom andra dolda åtgärder som inte leder någon vart. Något som partierna på vänsterkanten tidigare har varit mästare på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar