Om mig

Mitt foto
Demokrati för mig är engagemang och det är en stor anledning till att jag är aktiv i Moderaterna, så klart också för att jag delar många av Moderaternas värderingar. Jag vill bidra till ett än bättre samhälle. Jag är uppvuxen i en företagarfamilj i Uppsala där jag även har studerat på universitetet och tagit en fil. kand. med samhällsgeografi som huvudämne och u-landskunskap som biämne. Jag bor nu för tiden i Bromma med min familj. Att det står så mycket om hiv på min blogg är för att jag under dryga 10 år har jobbat med hivprevention. Sen augusti 2013 jobbar jag som sexualpolitiskt sakkunnig på RFSU. Jag har f.n. förtroendeuppdrag i Idrottsnämnden i Stockholm stad och har tidigare varit ordförande i Brommamoderaterna. Jag sitter även i styrelsen för Let's talk HIV. Jag tror på människans förmåga att göra egna val, oavsett vad det gäller här i livet. Allt jag skriver på min blogg är mina privata åsikter.

torsdag 25 mars 2010

Vitryska avrättningar

"Två fångar, Andrej Zjuk och Vasilij Juzeptjuk, avrättades i Vitryssland förra veckan, rapporterade människorättsgruppen Spring-96 på torsdagen i huvudstaden Minsk." Det kunde man läsa i DN på nätet.

Personligen är jag starkt emot dödsstraff då jag inte anser att det fyller den effekt som det förmodligen är tänkt att göra, alltså avskräckande. Sen finns det säkert en tanke bakom att det ska vara ett sätt att ge upprättelse (läs hämnd) för de drabbade. En tanke som inte lockar mig i alla fall. Majoriteten av dödsstraffen genomförs i Kina, Iran, USA och Saudiarabien, enligt Wikipedia.

Om en person anses skyldig av en demokratisk domstol så ska vederbörande tveklöst avtjäna utdömt straff, men inte genom avrättning. För en avrättning är precis vad det är. Det kan aldrig rättfärdigas även om det är staten som genomför den handlingen. Ärligt talat trodde jag inte att det förekom i Europa längre. Därför blev jag lite chockad när jag läste det ikväll och var tvungen att blogga om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar