Om mig

Mitt foto
Demokrati för mig är engagemang och det är en stor anledning till att jag är aktiv i Moderaterna, så klart också för att jag delar många av Moderaternas värderingar. Jag vill bidra till ett än bättre samhälle. Jag är uppvuxen i en företagarfamilj i Uppsala där jag även har studerat på universitetet och tagit en fil. kand. med samhällsgeografi som huvudämne och u-landskunskap som biämne. Jag bor nu för tiden i Bromma med min familj. Att det står så mycket om hiv på min blogg är för att jag under dryga 10 år har jobbat med hivprevention. Sen augusti 2013 jobbar jag som sexualpolitiskt sakkunnig på RFSU. Jag har f.n. förtroendeuppdrag i Idrottsnämnden i Stockholm stad och har tidigare varit ordförande i Brommamoderaterna. Jag sitter även i styrelsen för Let's talk HIV. Jag tror på människans förmåga att göra egna val, oavsett vad det gäller här i livet. Allt jag skriver på min blogg är mina privata åsikter.

onsdag 21 april 2010

Mexikanskt abortmotsånd mot en våldtagen 10-åring

Innan jag strax går och lägger mig måste jag bara uppmärksamma nedanstående som DN på nätet skrev om idag. Det är ju så man inte tror att det är sant.

"En gravid tioåring, som antas ha blivit våldtagen av sin styvpappa, aktualiserar en infekterad abortdebatt i Mexiko. Flickan har varit gravid för länge för att ha rätt att göra abort i sin hemstat, Quintana Roo. Abort är lagligt i Mexikos huvudstad, Mexico City, men förbjudet eller strängt återhållet i andra delar av landet. Flickan, som är i 17:e veckan, bor i staten Quintana Roo där abort visserligen är tillåtet, men bara då graviditeten är en följd av våldtäkt och bara innan graviditeten har passerat 12 veckor."

"Den romersk-katolska kyrkan i Mexiko är väldigt öppen med sitt abortmotstånd. Debatten har varit speciellt stor sedan 2007 då Mexicos mer liberala huvudstad sa ja till att legalisera abort för de första tre månaderna av graviditeten."

Sjukt så det förslår. En 10-åring som har blivit gravid efter en våldtäkt. Och inte får göra abort? Hon är ju för farao bara barnet själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar