Om mig

Mitt foto
Demokrati för mig är engagemang och det är en stor anledning till att jag är aktiv i Moderaterna, så klart också för att jag delar många av Moderaternas värderingar. Jag vill bidra till ett än bättre samhälle. Jag är uppvuxen i en företagarfamilj i Uppsala där jag även har studerat på universitetet och tagit en fil. kand. med samhällsgeografi som huvudämne och u-landskunskap som biämne. Jag bor nu för tiden i Bromma med min familj. Att det står så mycket om hiv på min blogg är för att jag under dryga 10 år har jobbat med hivprevention. Sen augusti 2013 jobbar jag som sexualpolitiskt sakkunnig på RFSU. Jag har f.n. förtroendeuppdrag i Idrottsnämnden i Stockholm stad och har tidigare varit ordförande i Brommamoderaterna. Jag sitter även i styrelsen för Let's talk HIV. Jag tror på människans förmåga att göra egna val, oavsett vad det gäller här i livet. Allt jag skriver på min blogg är mina privata åsikter.

onsdag 5 maj 2010

EU HIV/AIDS Civil Society Forum

Igår var det möte med EU-Kommissionens HIV/AIDS Civil Society Forum. Ett rådgivande nätverk som jag haft förmånen att få vara en del av har i 4 år nu. Att EU-Kommissionen tar denna fråga på största allvar är bra. De har dessutom nyligen antagit en ny handlingsplan 2009-2013.

Förutom denna plan diskuterade vi bl.a. de inrese- och boenderestriktioner som finns för hivpositiva världen över. En åtgärd som både är onödig och djupt orättvis och som dessutom skapar ett ökat stigma mot den här gruppen. Förra året tog äntligen USA bort sina restriktioner och i år har Kina meddelat att man ska göra detsamma, även om det är lite oklart i dagsläget.

På mötena uppdaterar vi också varandra om vad nuvarande och kommande ordförandeskap i EU har hiv på agendan eller ej. Dessvärre är det ganska tunt med det. Trots den handlingsplan som Kommissionen har. Det ordförandeskap som senast tog frågan på allvar var det tyska och som också hade en ministerkonferens i Bremen där jag deltog. Representerade Sverige på den konferensen gjorde Äldre- och folkhälsominister Maria Larsson.

Hur som så är dessa möten otroligt viktiga att de arrangeras och att kunna delta i. Mötena är en bra möjlighet att få information som man inte skulle ha fått annars. Och så klart att kunna dela med sig av den information man själv har om den svenska situationen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar