Om mig

Mitt foto
Demokrati för mig är engagemang och det är en stor anledning till att jag är aktiv i Moderaterna, så klart också för att jag delar många av Moderaternas värderingar. Jag vill bidra till ett än bättre samhälle. Jag är uppvuxen i en företagarfamilj i Uppsala där jag även har studerat på universitetet och tagit en fil. kand. med samhällsgeografi som huvudämne och u-landskunskap som biämne. Jag bor nu för tiden i Bromma med min familj. Att det står så mycket om hiv på min blogg är för att jag under dryga 10 år har jobbat med hivprevention. Sen augusti 2013 jobbar jag som sexualpolitiskt sakkunnig på RFSU. Jag har f.n. förtroendeuppdrag i Idrottsnämnden i Stockholm stad och har tidigare varit ordförande i Brommamoderaterna. Jag sitter även i styrelsen för Let's talk HIV. Jag tror på människans förmåga att göra egna val, oavsett vad det gäller här i livet. Allt jag skriver på min blogg är mina privata åsikter.

fredag 5 november 2010

Debattartikel om sprutbytesprogram

Idag publicerades den debattartikel som jag skrev tidigare i veckan. Jag tycker det är dags att sluta vela om sprutbytesprogrammens vara eller inte vara.

"Sprututbytesprogram för injektionsmissbrukare måste ses som hälsopolitik, inte narkotikapolitik. Det skriver Andreas Berglöf från organisationen Hiv-Sverige, som arbetar med hivpositivas rättigheter i samhället.

Världshälsoorganisationen
har sedan länge klarlagt att detta är en väl fungerande metod för att förhindra spridningen av blodburna infektioner. Även Karolinska Institutet och Smittskyddsinstitutet uppmanade till samma sak förra veckan. Det är dags att vi genomför denna metod även i Stockholm med just det syftet."

Men...

"Vi får dock inte nöja oss med ett sprutbytesprogram för att förhindra spridningen av hiv och hepatit. Intravenösa missbrukare måste också nås av övrigt preventionsarbete. Kunskap om smittvägar och verktyg för att förhindra detta är nödvändigt för att stoppa epidemierna."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar