Om mig

Mitt foto
Demokrati för mig är engagemang och det är en stor anledning till att jag är aktiv i Moderaterna, så klart också för att jag delar många av Moderaternas värderingar. Jag vill bidra till ett än bättre samhälle. Jag är uppvuxen i en företagarfamilj i Uppsala där jag även har studerat på universitetet och tagit en fil. kand. med samhällsgeografi som huvudämne och u-landskunskap som biämne. Jag bor nu för tiden i Bromma med min familj. Att det står så mycket om hiv på min blogg är för att jag under dryga 10 år har jobbat med hivprevention. Sen augusti 2013 jobbar jag som sexualpolitiskt sakkunnig på RFSU. Jag har f.n. förtroendeuppdrag i Idrottsnämnden i Stockholm stad och har tidigare varit ordförande i Brommamoderaterna. Jag sitter även i styrelsen för Let's talk HIV. Jag tror på människans förmåga att göra egna val, oavsett vad det gäller här i livet. Allt jag skriver på min blogg är mina privata åsikter.

tisdag 30 november 2010

Parlamentsvalet i Moldavien, 28/11

Så var jag snart på väg hem efter att ha observerat parlamentsvalet i Moldavien som ägde rum i söndags, 28/11. Det är tredje gången jag är här och det är alltid en kul och spännande upplevelse att få delta i demokratiska processer världen över. Detta är min 9 mission som jag deltar i. Normalt sett brukar det bli en gång om året, men i år har jag redan varit ute två gånger innan Moldavien. Båda gångerna för att observera presidentvalet i Ukraina i början av året. Till denna mission var vi 10 svenskar (två långtidsobservatörer och 8 korttidsobservatörer). Sen var det en del parlamentariker på plats. Bland annat Christian Holm, Margareta Cederfelt och Walburga Habsburg Douglas från Moderaterna.

Valet fick ett gott betyg från OSSE och enligt deras pressrelease så mötte valet de flesta valstandarder. Den västvänliga högerkoalitionen gick segrande ur valet med 59 mandat mot kommunistpartiets 42 mandat. Konstitutionen är dock sån att för att kunna välja en president så måste man ha 61 mandat. Något som alltså ingen har idag. Dock verkar det som att regeringskoalitionen hoppas på att kunna få de två röster som saknas. Annars kommer det bli omval. Detta är ingen ny situation utan har pågått under en ganska lång tid. Fortsättning följer alltså.

Nedan kan man se en affisch som uppmanar människor att rösta. Valdeltagandet var drygt 60 % vilket får anses helt ok. Det hålls val här titt som tätt och att människor är trötta på att välja kan man förstå. Speciellt som det inte leder nån vart alla gånger politiskt. Förutom det så brottas landet med en stor fattigdom vilket är väldigt tydligt ute på landsbygden. I huvudstan Chisinau är det annorlunda och man kan se att det byggs och investeras för fullt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar