Om mig

Mitt foto
Demokrati för mig är engagemang och det är en stor anledning till att jag är aktiv i Moderaterna, så klart också för att jag delar många av Moderaternas värderingar. Jag vill bidra till ett än bättre samhälle. Jag är uppvuxen i en företagarfamilj i Uppsala där jag även har studerat på universitetet och tagit en fil. kand. med samhällsgeografi som huvudämne och u-landskunskap som biämne. Jag bor nu för tiden i Bromma med min familj. Att det står så mycket om hiv på min blogg är för att jag under dryga 10 år har jobbat med hivprevention. Sen augusti 2013 jobbar jag som sexualpolitiskt sakkunnig på RFSU. Jag har f.n. förtroendeuppdrag i Idrottsnämnden i Stockholm stad och har tidigare varit ordförande i Brommamoderaterna. Jag sitter även i styrelsen för Let's talk HIV. Jag tror på människans förmåga att göra egna val, oavsett vad det gäller här i livet. Allt jag skriver på min blogg är mina privata åsikter.

måndag 3 januari 2011

Nyföretagandet ökar

Glädjande kunde man i SVD läsa idag att "Antalet nystartade företag ökade med 19 procent under 2010 jämfört med 2009, enligt Nyföretagarcentrums Nyföretagarbarometer. Totalsiffran hamnade på 65 072 nya företag, vilket är den högsta siffran i Sverige på 15 år".

Det är extra glädjande då nya jobb måste öka i den privata sektorn för att bekämpa arbetslöshetssiffrorna. Vi kan inte bara förlita oss på en stor offentlig sektor som tidigare S-regeringar har gjort. Vi har en lång tradition av företagande i Sverige och den måste vi uppmuntra på alla sätt och vis. Inte minst genom bra politiska beslut.

"Förklaringen är troligen att den 1 april sänktes aktiekapitalet till 50 000 kronor och den 1 november avskaffades revisionsplikten för mindre aktiebolag, på samma sätt som redan skett i övriga EU."

Samtidigt kan man också läsa i SVD att antalet nya registrerade bilar ökade med 35,6 % jämfört med 2009. Visserligen var 2009 ett mörkt år för bilindustrin, men nån gång bör det ju vända. Vilket det har gjort nu.

Bertil Moldén, Bil Swedens vd, beskriver ändå 2010 som "ett mycket bra bilår".
– Det här är den absolut största ökningen i antal någonsin. Det har aldrig tidigare skett en så snabb svängning

Det går bra nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar