Om mig

Mitt foto
Demokrati för mig är engagemang och det är en stor anledning till att jag är aktiv i Moderaterna, så klart också för att jag delar många av Moderaternas värderingar. Jag vill bidra till ett än bättre samhälle. Jag är uppvuxen i en företagarfamilj i Uppsala där jag även har studerat på universitetet och tagit en fil. kand. med samhällsgeografi som huvudämne och u-landskunskap som biämne. Jag bor nu för tiden i Bromma med min familj. Att det står så mycket om hiv på min blogg är för att jag under dryga 10 år har jobbat med hivprevention. Sen augusti 2013 jobbar jag som sexualpolitiskt sakkunnig på RFSU. Jag har f.n. förtroendeuppdrag i Idrottsnämnden i Stockholm stad och har tidigare varit ordförande i Brommamoderaterna. Jag sitter även i styrelsen för Let's talk HIV. Jag tror på människans förmåga att göra egna val, oavsett vad det gäller här i livet. Allt jag skriver på min blogg är mina privata åsikter.

torsdag 3 mars 2011

Vård till papperslösa

Idag har regeringen slutit en ramöverenskommelse med Miljöpartiet om den framtida migrationspolitiken. I Riksdag & Departement kan man bl.a. läsa:

"Exakt hur de nya och generösare reglerna kommer att utformas blir klart i ett senare skede; i maj kommer en utredning i frågan. Men redan nu står det klart att syftet med överenskommelsen är att göra Sverige till ett öppnare land och att villkoren för dem som vistas i Sverige illegalt ska bli bättre.

I dag råder stor oklarhet om papperslösa personer (alltså utländska medborgare som har fått ett avvisningsbeslut men i stället för att lämna Sverige väljer att gå under jorden) ska ha rätt till sjukvård eller om deras barn ska ha rätt att gå i skolan. Ofta fattas de slutgiltiga besluten ute i enskilda landsting eller på enskilda skolor, vilket har ansetts otillfredsställande ur ett rättssäkerhetsperspektiv."

Jag tycker det är en stor framgång att denna grupp ska få tillgång till vård och behandling i framtiden. Dilemmat är att de är här "illegalt" och ska därför, enligt många, inte ha några rättigheter alls. Personligen tycker jag att det är ett rätt cyniskt sätt att se på människor. De finns trots allt i Sverige och då har vi skyldighet att hjälpa dem anser jag. I det stora hela är det inga stora kostnader det handlar om. I bl.a. Norge, Spanien och Frankrike har papperslösa tillgång till vård och behandling på samma villkor som deras medborgare har och det har inte blivit någon massinvandring bara på grund av det.

Mer om papperslösa kan man läsa om här , här, här, här och här.

Artiklar om dagens beslut kan man läsa mer om i SVD, DN, Expressen, SR och i Kent Perssons blogg.

Även på PICUMs (the Platform for International Cooperation on Undocumented Migrants) hemsida finns mycket matnyttigt att läsa om papperslösa personer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar