Om mig

Mitt foto
Demokrati för mig är engagemang och det är en stor anledning till att jag är aktiv i Moderaterna, så klart också för att jag delar många av Moderaternas värderingar. Jag vill bidra till ett än bättre samhälle. Jag är uppvuxen i en företagarfamilj i Uppsala där jag även har studerat på universitetet och tagit en fil. kand. med samhällsgeografi som huvudämne och u-landskunskap som biämne. Jag bor nu för tiden i Bromma med min familj. Att det står så mycket om hiv på min blogg är för att jag under dryga 10 år har jobbat med hivprevention. Sen augusti 2013 jobbar jag som sexualpolitiskt sakkunnig på RFSU. Jag har f.n. förtroendeuppdrag i Idrottsnämnden i Stockholm stad och har tidigare varit ordförande i Brommamoderaterna. Jag sitter även i styrelsen för Let's talk HIV. Jag tror på människans förmåga att göra egna val, oavsett vad det gäller här i livet. Allt jag skriver på min blogg är mina privata åsikter.

måndag 23 september 2013

Ny huligansamordnare

Nu har regeringen via Kultur- och idrottsminister Lena Adelsohn Liljeroth tillsatt en ny huligansamordnare, Rose-Marie Frebran. Eller ny "nationell samordnare med uppdrag att upprätthålla dialogen mellan berörda aktörer och fortsätta arbetet med att stärka den positiva supporterkulturen och motverka idrottsrelaterad brottslighet". Puh, en lång och krävande titel får man anta. Inte minst med tanke på de problem som fotbollen och hockeyn brottas med. Senast hade vi, som jag bloggat om tidigare, skandalen härom dan där ett antal s.k. Hammarbysupportrar tog sig in på en läktare som var stängd och kastade diverse saker på supportrar från GAIS och andra som hejade på bortalaget (barn och familjer inräknat).

Regeringen har visserligen gjort en del på senaste åren för att stävja supportervåld, men den tidigare samordnaren, Björn Eriksson, hade betydligt fler förslag i sin palett som ännu inte genomförts. Det ska bli spännande att följa vad Frebran ska göra och hur hon ska ta tag i den här brännande frågan. Och framför allt hur hon ska kunna hålla huliganerna i schack.

Källor: Regeringen, SVD, DN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar